1 maj 2024

 Motoryzacja po sąsiedzku 

Spośród grona naszych sąsiadów wybrałem Republikę Czeską. 

Z czym kojarzą nam się Czechy? Z górskimi masywami, pięknymi szlakami turystycznymi,  z narciarstwem, zamkami      i pałacami oraz znakomitym piwem. Na pierwszym miejscu powinienem jednak wymienić Pragę ze wspaniałymi zabytkami i niepowtarzalną atmosferą. 

Pragę udało mi się odwiedzić dotąd trzy razy, ale wciąż czuję niedosyt wrażeń. Przeszedłem też szlaki w Skalnym Mieście i Teplickich Skałach, które są atrakcją na skalę światową. Wszędzie próbowałem knedlików z doskonałym gulaszem oraz smażonego sera. 

Jak przystało na kolekcjonera modeli muszę wspomnieć o najbardziej rozpoznawalnej w świecie czeskiej marce samochodów Skoda. To  auto  jest  dumą naszych południowych sąsiadów od ponad 100 lat, ale o historii nie będę pisać, bo można się z nią zapoznać w różnych źródłach. Marka ma się nadal  dobrze. Rok 2024 ogłoszono Rokiem Nowości Skody. Na rynek wejdzie kilka dotąd produkowanych modeli po liftingu np. Scala i Kamiq oraz modele elektryczne Elroq IV i Enyaq IV. 

Tylko pozazdrościć takiej motoryzacji! 

W swoich  zbiorach mam ponad 20 modeli tej marki różnych producentów ( 1:43, 1:24). Do prezentacji wybrałem jednak 8 wersji Wydawnictwa Kultowe Auta Prl-u. 

Z tego składu jako pierwsza „ wystartowała” biała Skoda 105. Modelik jest dobrze odwzorowany, chociaż przy tej skali trudno na pierwszy rzut oka dostrzec szczegóły.



 Na zdjęciu poniżej jest Skoda 105 uchwycona na linii startu Złombolu do  Afryki ( przez Sycylię) .25.09.2016


Największą frajdę miałem jednak, gdy oglądałem pięknie odnowiony model Skody 105 S z 1981r .Auto zaprezentowano na zlocie Tyskiego Ruchu Klasyków 17.09.2022r. na dachu Supersamu w Katowicach. Wzbudziło duże zainteresowanie zwiedzających, może przez ten kolor też ?


Prezentuję przód i tył tego auta, bo są dość dobrze widoczne szczegóły konstrukcyjne.



Drugi model to  Skoda 120 SL pomarańczowa  




Ta ciekawa wersja Skody pojawiła się na wspomnianej wyżej imprezie rok później  16.09.2023r. Jak widać, właściciel dołożył lampy pod zderzakiem oraz „kogut” Taxi.

Na zdjęciu widzicie Skodę 110 R w wersji trzydrzwiowej w kolorze  żółtym.  Podobną wersję pod względem sylwetki ale ze zmienionymi światłami widziałem w Retro Muzeum w Warnie.




Z ciekawostek mogę dodać, że w tym muzeum spodobał mi się pomysł z lustrami w podłodze, które nam pokazują zawieszenie auta oraz elementy silnika.  




Taka Skoda brała również udział w rajdzie Złombol  25. 09. 2016 r.

Kolejny model to Skoda Felicia – niebieski kabriolet.  



Modelik bardzo ładny, takie damskie „cacko' i gdyby nie chodziło o Czechy, to powiedziałbym, że na nadmorskie krajobrazy.


Ten samochód jest także z muzeum w Warnie. Niestety, posiadam tylko zdjęcie przodu, ale detale są nieźle widoczne.  

Piąty model z mojego zestawu to pomarańczowa Skoda 100.


Skoda 100 - żółta z muzeum w Warnie.  


Poniższe  zdjęcie prezentuje w/w auto, które pojawiło się na imprezie Tyskiego Ruchu Klasyków 11.09. 2021. Ten model wzbogacono o dodatkowe reflektory. 


A oto Skoda 1000 MB również z kolekcji Kultowe Auta PRL-u.  


Poniżej to samo auto widziane w Retro Muzeum w Warnie.


Nie prezentuję przodu oraz sylwetki tego auta, bo nie udało mi się wykonać innych zdjęć, jak tylko tyłu, za to dość dokładnie. Trzeba przyznać, że mój modelik z Kap-u jest bardzo szczegółowo odwzorowany.  

Teraz kolej na największy model - Skoda 1201, który wygląda tak.


Jest to prawdopodobnie wersja STW z 1957. Charakteryzuje się pojedynczymi drzwiami od strony kierowcy oraz podwójnymi od strony pasażera. Zamarkowana otwierana tylna klapa z uchwytem po prawej stronie. 



Prezentuję  zdjęcie podobnego modelu Octavia Combi z muzeum w Warnie.  T
ym razem również z tyłu oraz dobrze widocznym odbiciem w lustrze umieszczonym w podłodze. Należy zwrócić uwagę na tylne "skrzydła" zakończone ciekawymi światłami. 

Ostatni wybrany przeze mnie modelik to Skoda Octavia – trzydrzwiowa.




Znowu miałem tę przyjemność, że spotkałem taki prawdziwy egzemplarz Skody, pięknie odrestaurowany klasyk. Zdjęcie wykonane 16.09. 2023 na imprezie Tyskiego Ruchu Klasyków na dachu Supersamu w Katowicach.

Od paru lat jestem tam stałym bywalcem i musicie przyznać, choćby na podstawie moich krótkich relacji, że jest na co popatrzeć. Przy okazji wyrażę szacunek i podziw dla tych wszystkich, którzy mają tak wspaniałą pasję .Podziękowania należą się również organizatorom wszelkich imprez, na których w jednym miejscu i czasie można zetknąć się z piękną historią motoryzacji polskiej i światowej.

Już teraz cieszę się na nadchodzący czas, bo według zapowiedzi będzie kilka interesujących imprez motoryzacyjnych.

Postaram się w kolejnych postach coś o tym napisać, a teraz już serdecznie zapraszam na mój blog i z góry dziękuję za komentarze.


6 komentarzy:

Andrzej pisze...

Super ciekawy wpis, można się dużo dowiedzieć o marce Skoda i fajnych modelach, pozdrawiam!

Anonimowy pisze...

Witam! Ciekawe modele-gratka dla interesujacych się motoryzacją. Skody to ładne samochody, a szczególnie obecne modele, a po liftingu to będą super.Pozdrawiam-Iwona G.

Anonimowy pisze...

Bardzo fajny wpis.Proponuję wybrać się właśnie do Czech ich muzeum Tatra jest rewelacyjne.Gratka dla takich jak Ty fanów motoryzacji.Różnorodność modeli produkowanych na przestrzeni lat.

Łukasz Stańczuk (Gadżety na dobry dzień) pisze...

Cześć !
Z tej strony Łukasz z "Gadżetów na dobry dzień". Muszę przyznać, że jestem pozytywnie zaskoczony Twoim nowym wpisem. Jakbym gdzieś trafił model Skoda 120 SL to też bym sobie zakupił - bo bardzo mi się podoba ;)
POZDRAWIAM

Marcinus24 pisze...

Witaj Przemku!
Kolejny bardzo ciekawy wpis. Chyba najdłuższy ze wszystkich dotychczas opublikowanych. Mnóstwo ciekawostek, interesujące szczegóły, o których rzadko się pisze. Fajnie, że tak bardzo lubisz dobre samochody i umiesz zainteresować nimi Czytelników Twojego bloga. O historii czeskiej motoryzacji wiem naprawdę niewiele, więc z tym większą radością po raz kolejny zasiadłem do lektury! W związku ze zbliżającymi się wakacjami życzę Ci wielu niesamowitych odwiedzonych miejsc związanych z Twoją największą pasją będących ciekawą inspiracją do równie wyjątkowych opisów kolejnych modeli znajdujących się w stworzonej przez Ciebie unikatowej kolekcji.
Pozdrawiam bardzo serdecznie! ;-)
Twój osiedlowy przyjaciel
Marcin

Przemka pasja pisze...

Cześć Marcin! Dziękuję za bardzo sympatyczny komentarz.
Rozumiem, że chcesz, żeby Twój przyjaciel osiedlowy Tobie i innym Czytelnikom mojego bloga, przygotował następny wpis jeszcze dłuższy niż te 21 zdjęć? To chyba taki żarcik?
Jak wspomniałeś nie za długo wakacje oraz kolejne imprezy samochodowe, niektóre te same co w poprzednich latach, ale zapowiada się parę nowych. Właśnie w ostatni weekend odbyła się prezentacja marki Mini Cooper w Libero w Katowicach, którą odwiedziłem. Może wspomnę o niej przy innej okazji. Twoje życzenia się spełniają, więc tym bardziej gorąco za nie dziękuję!
Pozdrawiam Przemek